Teater:Tanggungjawab Pengarah Persembahan

TANGGUNGJAWAB PENGARAH
Peranan asas seorang pengarah adalah menjadi pembimbing kepada pelakon dan semua aspek penerbitan. Bimbiungan ini bukan terhad kepada kuasa yang melibatkan aspek artistik sahaja, tetapi seorang seni yang sedar dan kreatif. Seorang pengarah mengubah sebuah naskhah dan idea-idea yang terkandung di dalam naskhah itu kepada aksi dan pergerakan yang teratur dan direka untuk menyampaikan tema dan mesej drama itu kepada penonton. Pengarah perlu menggunakan naluri, pentafsiran dan gaya tersendiri. Pengarah menggunakan naluri untuk membentuk naskhah. Kesedaran akan datang mengikut naluri dan juga pengalaman yang akan tahu jika apa yang hendak disampaikan oleh pengkarya berjaya atau tidak. pengarah juga perlu ada kebolehan untuk mentafsirkan melalui pembacaan dan analisis naskhah. Seorang pengarah mampu mengenalpasti bahagian-bahagian yang akan ‘menghidupkan’ naskhah. Selepas pembacaan selesai, pengarah menggunakan analisis ini untuk membentuk idea keseluruhan - jika perlu ada satu imej yang kuat yang dapat menjalinkan sesebuah persembahan Ini menjadi tumpuan kepada pengarah untuk membimbing ke arah pemilihan-pemilihan dan keputusan untuk mempersembahkan naskhah ke atas pentas. Dari sini seorang pengarah akan menimbulkan bentuk dan gaya persembahan yang tersendiri dan mungkin berbeza dari pengarah lain.

Untuk menuanikan tanggungjawab ini, pengarah mesti mengaturkan kesedaran visinya sendiri, iaitu apa yang dia mahu lihat di atas pentas dan apa yang mahu dipersembahkan kepada penonton. Pengarah mesti membuat keputusan tentang pentafsiran yang akan diberi pada naskhah dan sekiranya boleh, bekerja dengan penulis naskhah. Pengarah juga perlu bekerja denga pereka-pereka, tenaga teknikal di dalam merancangkan penerbitan, pelakon dan latihan dengan pelakon, dan menyelaraskan kesemua unsur-unsur di dalam persembahan teater. Pernah dikatakan bahawa seorang pengarah yang biasa akan membuat penonton melihat sebuat karya dari sudut lain tetapi seorang pengarah yang luar biasa pula akan membuat penonton melihat dirinya dari sudut yang lain. Walaubagaimanapun, tanggungjawab pengarah teater masih sama dengan tugas-tugas yang sama tanpa mengira visi dan kebolehannya. Antara tanggung jawab seoarang pengarah teater:-

Analisis dan Interprestasi naskah.
Seseorang pengarah perlu bekerja secara total dan efektif dengan skrip atau naskhah yang ingin dipersembahkan. Pengarah akan bekerja sebagai atau dengan Dramaturg untuk mencungkil skrip tersebut dari sudut play dan interplay. Untuk permulaan, latar belakang penulis juga akan membantu pengarah untuk membuat pilihan yang sesuai. Mungkin pergelutan sosial yang tidak disenangi oleh penulis akan menjadi bahan cerita. ini yang menjadi komen sosial (social comment) yang dibuat oleh penulis melalui karyanya. Memahami latarbelakang penulis akan membantu pengarah supaya persembahannya akan lebih jelas menerangkan niat penulis. Penyelidikan tentang penulis akan membawa fahaman tentang falsafah penulis.

Tafsiran naskhah atau interpretasi teks sememangnya adalah tugas utama seorang pengarah. Untuk menentukan pilihannya pengarah mesti mentafsirkan naskhah untuk mencungkil struktur dan makna-makna yang terkandung di dalam naskhah. Pengarah perlu memahami cerita, latar cerita, niat atau mesej penulis dan bagaiman awatak-watak, perkembangan cerita dan penyelesaiannya. Pengarah perlu faham watak-watak, perkwatakan dan kaitan antara watak. Pengarah juga mesti nampak begaimana dia hendak mementaskan naskhah dari segi kegunaan ruang, rekaan dan pelbagai lagi. Tanpa fahaman teks yang jelas, pengarah tidak dapat membuat pilihan. Pilihan berasaskan persediaan yang lengkap dengan penyelidikan tentang 'sejarah; atau latar naskhah. Misalnya, adakah latar naskhah berdasarkan pergelutan politik atau keadaan sosial yang tidak disenangi oleh masyarakat pada masa itu. Melalui naskhah atau skrip, pengarah dapat mengenalpasti latar ceita tersebut iaitu latar ekonomi, keluarga, sosial, politik, tempat dan masa. Latar masa juga terbahagi kepada masa semasa penulis itu menulis (tahunnya), masa dalam cerita dan masa dalm ruang fizikalnya.

Seorang pengarah yang baik akan membaca naskhah berulang kali, membuat catatan di dalam skrip, menggariskan dialog-dialog yang penting sambil membayangkan bagaimana setiap babak hendak dipentaskan.



Idea Artistik 
Pengarah perlu berupaya untuk membimbing dan seterusnya mengetuai team artistik (Artistic Leadership).  Dalam sesebuah produksi tentunya akan wujud sebuah kumpulan yang akan menjalankan tanggungjawab masing-masing mengikut bahagian dan keperluan yang terwujud dalam pementasan itu. Keperluan-keperluan yang terhasil daripada sebuah naskhah yang telah pun dicungkil oleh pengarah itu akan menuntut persediaan dari segi sinografinya.
Pengarah harus peka dan mahir dengan aspek sinografi ini. Setelah mengkaji naskhah, pengarah boleh melukiskan apa yang dibayangkan difikiran dan apa yang dibayangkan oleh pengarah itu harus divisualisasikan dengan baik kepada tenaga kerja artistiknya. Supaya mereka pula dapat memvisualisasikan kepada penonton kelak. Pengarah juga perlu tegas dan teguh pendiriannya dalam menentukan dan mengetuai kumpulan artistik ini. Namun demikian pengarah juga perlu fleksibel dan berfikiran terbuka, menerima pendapat dan teguran daripada anak-anak buahnya kerana ia termasuk dalam contructive critisms yang akan menjadikan artistiknya lebih menarik dan terbimbing.

Komposisi
Pengarah harus menentukan aksi dramatik dan perkembangan ritma (pacing) dalam perjalan sebuah pementasan. Bukan semua bahagian dalam naskhah perlu diberikan aksi-aksi dramatik. Olehitu, pengarah harus bijak menentukan aksi ini supaya ia kelihatan seimbang dan tidak terlalu melebih-lebih. Pelakon juga memerlukan ruang untuk melakukan aksi-aksi dramatik tersebut supaya tenaga dan daya penyampaian pelakon itu dapat dimanfaatkan secara efektif. Begitu juga dengan perkembangan ritmanya. Setiap naskhah sudah tentu mempunyai plot. Sekiranya pengarah dapat memanipulasikan plot itu dengan baik mengikut dinamika dan graf yang betul, persembahan itu akan berjalan mengikut ritma yang sepatutnya. Sesebuah pementasan yang baik akan membuatkan penonton sentiasa siaga dan bersedia untuk menonton pementasan itu sehingga ke penghujungnya. Atau mampu membuatkan penonton mencapai katarsis sehingga mengalami crystalization kesan daripada menonton aksi dramatik yang menarik dan ritmanya yang dinamik. Pementasan yang membosankan dan terasa terlalu lama sehingga penonton tidak mahu duduk menonton sehingga penghujungnya menunjukkan kelemahan pengarah dalam menentukan aksi dramatik dan perkembangan ritmanya(phase).

LeaderShip

Pengarah harus merancang, mengatur, menyusun dan membuat keputusan. Sesuai dengan nama dan gelarannya sebagai pengarah, tanggungjawab ini harus dilaksanakan dengan penuh kredibiliti. Sesebuah institusi yang tidak ada pucuk pimpinan sudah tentu akan membawa kepada kepincangan. Tiada ketua bermakna semua orang akan bertindak dengan keputusan sendiri. Secara langsung atau tidak langsung, pengarah sememangnya akan menjadi ketua yang merancang, mengatur dan menyusun segala perjalanan produksi daripada menstruktur tenaga kerja, penjadualan latihan, penghasilan sinografi dan seluruh pementasan. Pengarah juga harus relevan dan pantas dalam membuat keputusan supaya segala apa yang telah dirancang dapat dilaksanakan dengan lancar.Pengarah perlu berkomunikasi dan bekerjasama dengan pelakon dan pasukan kreatif dan produksi. Dalam konteks ini, pengarah perlu bijak menggunakan teknik dan skill komunikasi yang sesuai. Bukan semua manusia ini boleh menerima cara komunikasi yang sama.Olehitu, pengarah perlu tahu serba sedikit tentang ilmu psikologi atau lebih baik lagi ilmu pedagogi memandangkan pengarah juga pada asalnya adalah seorang pelatih dan guru. Pengarah yang baik ialah apabila tenaga kerja yang lain selesa dan boleh bekerjasama dengan baik dengannya. Komunikasi dan kolaborasi yang efektif akhirnya akan menghasilkan sebuah karya yang baik di dlam dan luar persembahan.
_________________________________________________________________________________

#mazlanmatrazi
#tugagasan kelas Pengarahan_Prof. Madya Samat Salleh
#USM2014