Perbandingan Struktur Dramatik Persembahan Mek Mulung dengan Makyung

PENGENALAN
Teater tradisional Melayu merakamkan ragam kebudayaan masyarakat melayu tradisional. Kebudayaan merupakan proses pembelajaran hidup yang berterusan dalam sesuatu masyarakat. Di sini, masyarakat Melayu Tradisional yang menerima, mempelajari dan menghayati kebudayaan mereka berasaskan perlakuan, pemikiran, sikap, nilai, dan norma yang diterima dari turun temurun, dimanifestasikan dalam persembahan-persembahan kesenian mencerminkan budaya masyarakat tersebut.

Dalam kebudayaan ini juga termasuk sistem kepercayaan, sistem ekonomi, sistem sosial, sistem kepimpinan dan sistem sistem lain lagi yang sudah tentu dipelajari daripada ibu-bapa dan masyarakat mereka sendiri. Oleh itu, bila kita memperhatikan teater tradisional Melayu, secara tidak langsung kita akan dapat menghayati tentang sistem kepercayaan, sistem nilai dan norma serta sistem adat resam mereka.

Disinilah pemikiran masyarakat Melayu lama dapat dikaji, dihayati dan didedahkan dalam tanggapan mereka melalui medium teater tradisional ini. Mek Mulung dan Makyung merupak teater tradisional yang terdapat di Malaysia. Kedua dua teater ini mempunyai persamaan meskipun mempunyai latar geografi  berbeza. Mek Mulung  sangat popular di utara semenanjung terutama di Kedah. Manakala Makyung pula berasal dari Kelantan. Namun kedua-dua teater ini mempunyai struktur ritual yang hampir sama iaitu upacara pemujaan terhadap roh, semangat dan dewa dewa.


STRUKTUR DRAMATIK PERSEMBAHAN MAKYUNG DAN MEK MULUNG
Salah satu unsur dramatik Makyung  merupakan taridra Melayu yang unik dan halus sifatnya. Ianya  merupakan satu kombinasi dari unsur-unsur tarian, muzik, drama dan komedi yang dipentaskan secara teater keliling. Pelakonnya terdiri daripada gadis muda dan cantik yang mengambil watak lelaki dan perempuan kecuali  watak –watak komedi atau ‘Peran’. Lahirnya keadaan begini kerana Makyung merupakan hiburan bagi permaisuri dan puteri raja sahaja.
Berlainan dengan teater yang popular di utara semenanjung Malaysia terutama Kedah. Mek Mulung merupakan satu adunan kesenian yang digabungkan dalam satu persembahan. Ianya juga terdiri daripada unsur-unsur lakonan, nyanyian, tarian, muzik  dan  merupakan hiburan bagi rakyat  bagi meraikan sesuatu keramaian.

Meskipun Makyung dan Mek Mulung mempunyai latar geografi yang berbeza, namun struktur dramatik  persembahan kedua-dua teater ini mempunyai persamaan seolah olah kewujudnya datang dari jurai yang sama.  Ini dapat dilihat dari bentuk persembahan yang dimulakan dengan upacara menyemah gelangang,  bertabuh, upacara buka panggung, raja beradu,  pecah cerita,  merantau, klimak,  pengakhiran dan upacara tutup panggung. Struktur persembahan yang terdapat dalam persembahan  Makyung  dan Mek Mulung mempunyai nilai pragmatis yang tersendiri dimana ia mendapat pengaruh hindunisme yang kuat .
Unsur-Unsur Menurun Dalam Persembahan Teater Melayu Tradisional, Amran (2006:10) menyatakan bahawa:

Sebelum agama Hindu-Budha tersebar di alam Melayu, masyarakat Melayu dipengaruhi oleh fahaman animisme yang mempercayai kuasa ghaib, semangat,pemujaan roh datuk nenek dan makhluk halus. Kepercyaan ini mengatur  tingkah laku manusia terhadap kegiatan yang berkaitan dengan fenomena alam sekeliling kerana mereka percaya setiap fenomena alam dipengaruhi oleh kuasa ghaib, penunggu atau semangat.

Dengan kehadiran pengaruh hindunisme ini membuatkan persembahan Makyung dan Mek Mulung menghasilkan satu persembahan yang meninggalkan kesan dramatik kepada penonton terutama dari segi ritualnya.


UPACARA MENYEMAH SEBAGAI AMALAN RITUAL DAN UNSUR DRAMATIK
Semah  atau menyemah ialah upacara menyediakan sajian untuk makluk halus untuk tujuan tertentu. Dalam upacara magis yang melibatkan jin, upacara menyemah diadakan supaya jin yang diseru, dipanggil atau dipuja akan datang membantu samada dengan tujuan rawatan, tarian atau hiburan. Dalam masa yang sama makhluk ini diminta melindungi gelangang, orang yang terlibat dalam persembahan dan juga penonton. Upacara menyemah juga diadakan untuk mengelakan berlakunya ganguan yang melibatkan jin yang menghuni tempat atau gelanggang  itu diadakan,  ganguan  jin luar atau  angkara manusia dengan bantuan jin yang di kenali sebagai sihir . Ringkasnya, upacara ini dijalankan demi menjamin kelancaran permainan yang diadakan.

Upacara menyemah berbeza, bergantung pada kelaziman yang dilakuan oleh orang yang mengetuai sesuatu upacara, kehendak orang yang berkenaan atas permintaan jin yang di beritahu melalui medium  mimpi atau medium yang lain. Oleh itulah, bahan yang disediakan berbeza. Amalan menyemah adakalanya melibatkan darah binatang yang disembelih, sama ada yang ditadah atau dibiarkan membasahi bumi. Bahan sajian seperti ayam panggang dan bahan lain adakalanya diletakan di satu tempat sepanjang masa ketika sesuatu upacara dijalankan (Ghazali 1995:40).

Dalam konsep Teater tradisional Melayu, upacara ini dikenali sebagai upacara sembah guru. Bagi teater Mek Mulung upacara ini merupakan acara tahunan yang penting dan wajib dilakukan serta menjadi amalan ritual bagi pemain Mek Mulung. Menurut Ghazali (1995:65) upacara sembah guru yang berlangsung selama tiga malam ini adalah upacara tahunan yang wajib  diadakan. Besar kemungkinan para ahli kumpulan Mek Mulung akan ditimpa bencana terutamanya ketua kumpulan andainya upacara ini tidak dilengkapkan.

Upacara sembah guru Mek Mulung bermula dengan majlis kenduri, seekor kambing akan di sembelih untuk tujuan ritual. Kemudian persembahan sebenar  dijalankan. Kebiasaannya pada malam pertama, lakonan hanya diadakan sedikit sahaja. Lakonan disambung pada malam kedua. Namun begitu,  pada malam ketiga inilah merupakan malam kemuncak dimana ramuan untuk persembahan kepada kuasa ghaib disajikan dan terdapat beberapa ahli kumpulan yang mengalami fenomena trance atau lupa. Menurut ketua kumpulan Mek Mulung Wang Tepus,  fenomena ini terjadi apabila semangat atau roh nenek moyang yang pernah menjadi pemain Mek Mulung telah meresap ketubuh keturunannya dengan tujuan untuk merawat pesakit.

Berbeza dengan Makyung, acara sembah guru adalah perlambangkan kewujudan konsep menuntut ilmu yang menghubungkan guru dengan murid dan juga sebagai lambang perjanjian di antara pelakon dengan semangat watak yang akan dilakonnya. Dalam konteks budaya pula sembah guru merupakan adat kesopanan dalam masyarakat Melayu iaitu sebagai tanda penghormatan murid kepada guru yang telah memberi ilmu pengetahuan kepadanya. Dengan kata lain, sembah guru lebih merupakan penghormatan murid kepada guru setelah tamat menuntut ilmu.  Namun begitu, terdapat upacara lain selain daripada upacara sembah guru yang  dikenali sebagai istiadat berjamu. Istiadat ini mempunyai nilai dramatik  kerana ianya  melibatkan beberapa bahan dan makanan untuk disajikan atau dipersembahkan kepada semangat. Sama seperti Mek Mulung, istiadat ini diadakan sebagai  lambang hadiah kepada semangat supaya tidak mengganggu pelakon dan persembahan yang akan dijalankan.

NILAI  DRAMATIK DALAM UPACARA BUKA PANGGUNG / GELANGGANG
Upacara buka panggung merupakan babak permulaan bagi teater Makyung dan Mek Mulung. Biasanya dimulakan dengan lagu bertabuh yang rentaknya dinamik. Lagu bertabuh  penanda bahawa  persembahan akan dimulakan. Kemudian para penari akan masuk ke pentas bagi memulakan persembahan. Makyung memulakan persembahan dengan tarian mengadap rebab dimana sekumpulan penari yang diketuai oleh Pak Yong  melakukan formasi  tarian mengadap seorang pemain rebab yang dikenali sebagai Tok Minduk.Tarian mengadap rebab merupakan tarian yang paling sukar dan paling cantik dipersembahkan dalam sesebuah persembahan Makyung. Tarian ini diiringi alunan muzik rebab dan nyanyian yang mempunyai lirik yang amat indah dan mendalam maknanya. Gabungan tarian, nyanyian dan muzik ini memperlihatkan kesatuan yang padu antara ketiga-tiga unsur ini.Mereka akan duduk dengan tertib mengadap rebab sambil menyanyi dan menari serta menggerakkan badan, tangan, jari dan mata dalam gerakan lemah gemalai. Gerakan  ini mempunyai maksud yang tersendiri.

Persembahan Mek Mulung juga dimulai dengan lagu pengenalan yang disebut bertabuh yang terdiri daripada tiupan serunai dan diikuti pula dengan alat-alat muzik lain. Ini dianggap sebagai penghormatan kepada penonton sambil  menarik  perhatian penonton terhadap permainan seterusnya. Bertabuh juga bertujuan meletakkan pemain-pemain dalam angin, supaya mereka dapat  bermain dengan baik. Acara bertabuh ini selama lebih kurang 5 hingga 10 minit. Selepas bertabuh, diikuti pula dengan nyanyian bertimpuh. Tarian  dimulakan sebaik sahaja selesainya lagu bertimpuh. Setiap gerak tari diiringi muzik. Penari memulakan tarian ketika duduk di lantai dengan cara membuka  sembah, kemudian berdiri dan terus melangkah membentuk sebuah bulatan. Tarian diakhiri dengan susunan duduk sambil menyembah. Tujuh jenis tarian  dipersembahkan iaitu tarian sembah, tarian gambang, tarian puteri mabuk, tarian menora, tarian sirama, tarian puteri masuk bilik air dan tarian sedayung. Semua tarian ini mempunyai rentak muzik yang tersendiri.

Adakalanya upacara buka panggung mengambil masa hampir 15 hingga 20 minit. Upacara ini mesti dipatuhi mengikut adat dan budaya tersendiri. Setiap persembahan Makyung dan Mek Mulung mempunyai struktur yang tertentu yang dimulakan dengan segmen yang penuh dengan kesopanan dan adat serta mempunyai falsafah yang tersendiri. Dengan kata lain, struktur dalam semua persembahan Makyung dan Mek Mulung mempunyai nilai estetika[8] tersendiri dan banyak meninggalkan kesan dramatik kepada penonton.


ELEMEN DRAMATIK DALAM PERSEMBAHAN
Memperkenal Diri
Setiap persembahan Makyung dan Mek Mulung terdapat segmen memperkenalkan diri. Dalam Makyung, Pak Yong selaku watak utama atau teraju dalam persembahan akan memperkenalkan dirinya, negaranya, asal usulnya, istananya dan mimpinya melalui ‘Lagu Ela’. Di sini letaknya nilai dramatik dalam Makyung. Ini merupakan salah satu cara bagi mendekatkan penonton dengan watak dan memudahkan penonton memahami jalan cerita. Dengan kaedah, ini penonton dapat menghayati cerita yang dipersembahkan dengan mudah. Segmen memperkenalkan diri ini memudahkan khalayak memahami siapa Pak Yong dan permulaan kisah. Hal ini merangsang khalayak untuk mengikuti kisah selanjutnya. Selain dari itu, jika diteliti kita dapat melihat bahawa setiap kali membuat pergerakan, memohon sesuatu, mengambil sembarang tindakan atau bertukar episod, watak-watak dalam cerita Makyung akan menyeru atau menyebut nama sendiri.  Ini seolah-olah menunjukkan kelebihan atau kebolehan yang ada pada diri mereka. Pengulangan ini juga membolehkan khalayak mengingati nama watak-watak dan memudahkan khalayak memahami cerita melalui watak.
Menurut Azreen, Mek Mulung juga mempunyai segmen memperkenalkan diri, namun apa yang membezakan Mek Mulung dengan Makyung adalah segmen memperkenalkan diri Mek Mulung  berbentuk naratif[9] dan santai tidak melalui lagu. Pengisiannya juga agak ringkas dan merujuk kepada isu utama penceritaan. Biasanya ianya dilakukan oleh watak Permaisuri Raja sebelum bertemu dengan Pak Mulung iaitu watak Raja dalam cerita (Noor Azreen Aznan 2012: 15 November).Sebahagian dari dialog Mek Senik dalam cerita Putera Cahaya Bulan sewaktu segmen pecah cerita:-

 “baik lah hamba tubuh bernama Mek Senik,puteri raja Nang Mara, dok rasa gundah gulana kerana tdoq malam tadi…ee …tak leh ghalit sini kepada sini,dok beradu di anjung istana, masuk waktu dinihari, mimpi buleh merbah putih, terbang hinggap di tapak tangan ,acu nak genggam terbang melayang ke awan udara, ghaib di hati hilang dimata ,sayu sayang dalam hati. Baiklah aku nak ke bilik inang ,nak ajak ke balai anjung istana jumpa dengan suami Putera Cahaya Bulan nak habaq kat dia pasal mimpi ini.
                                                            (Naskah Mek Mulung , Putera Cahaya Bulan)

Dapat dilihat dengan jelas perbezaan segmen pecah cerita antara kedua dua teater ini. Mek Mulung lebih menjelaskan agenda yang akan menjadi pokok persoalan kepada penonton berbanding Makyung.


Pertukaran Babak dan Latar Tempat
Pertukaran babak bagi persembahan teater Mek Mulung dan Makyung mempunyai persamaan dimana ianya juga dinyatakan dalam bentuk naratif mengenai arah tujuan tempat berikutnya diikuti dengan muzik dan gerak kirat. Apa yang menarik disini,  pemain hanya melakukan gerak dalam bulatan lawan arah jam sebagai simbolik kepada perjalanan dari satu latar ke latar yang lain. Begitu juga dengan ketika pertukaran babak lain. Dalam segmen pertukaran babak, ucap-tetap menjadi penanda kepada pemuzik dan harus dimulakan dengan langkah kaki kanan.  Bagi melengkapkan aksi dramatik  pertukaran babak, muzik dan lagu akan mengiringi segmen ini dan dinyanyikan oleh watak peran yang memegang watak sebagai pengasuh raja. Walaupun Makyung dan Mek Mulung mempunyai kesatuan aksi yang sama ketika melakukan pertukaran babak,  namun terdapat perbezaan dari struktur lagunya. Makyung menggunakan lagu Barat Anjung dan Barat Cepat sebagai isyarat pertukaran adegan dan tempat. Manakala lagu Timang Welu adalah lagu yang digunakan dalam persembahan Mek Mulung sewaktu pertukaran babak.


Ucap-Tetap
Ucap-tetap merupakan satu aspek yang penting dalam teater tradisional. Selain penanda kepada muzik, ucap-tetap juga berfungsi semasa adegan untuk memangil watak yang lain. Walaupun Mek Mulung dan Makyung mempunyai banyak cerita, ucap-tetap menjadi format terpenting dalam setiap persembahan dan harus diucapkan dengan gaya yang tersendiri mengikut watak dan adegan. Berikut merupakan contoh dialog yang dikenalpasti sebagai ucap tetap bagi kedua-dua teater ini ketika adegan Peran Muda memanggil Peran Tua:-

Makyung
Baiklah sini tempat aku nk panggil saing ku antara sorang pulaknya, awe…, awe……..”
Mek Mulung
ayuh la aku panggil dengan halus perlahan dia tidak jaga, baiklah aku  panggil dengan kasaq gedegaq sekali lalu,  ayuh kalau gitu awang o awang oi

Adegan Perang Yang Dramatik
Dalam persembahan Mek Mulung  dan Makyung adegan perang merupakan adegan yang penuh dengan aksi dramatik.  Biasanya adegan ini merupakan adegan pergaduhan antara watak Raja dengan watak kasar. Watak Kasar yang dimaksudkan ialah watak Bota atau Rawana. Walaupun adegan ini merupakan adegan bergaduh, namun tiada unsur atau aksi keganasan yang tonjolkan. Malahan ianya berbentuk satu gerak kreatif  atau tari yang di koreograf dan diiringi dengan lagu Perang. Struktur adegan ini merupaka satu signifikal gerak yang bermaksud dan unsur keindahan tetap menjadi ideal utama dalam adegan ini.

KESIMPULAN
Struktur dramatik dalam sebuah persembahan merupakan satu aspek penting dalam sebuah persembahan. Gabungan unsur dramatik ini berjaya menonjolkan suasana peristiwa yang pelbagai sehingga menjadi satu kesatuan yang berjaya menarik minat dan mencuit emosi pelakon dan khalayak. Kesan dramatik persembahan menyebabkan pelakon dan khalayak dapat merasakan mereka  sebahagian daripada cerita. Oleh yang demikian dalam setiap persembahan Makyung dan Mek Mulung harus memberi perhatian serius mengenai elemen-elemen dramatik agar wujud kesatuan yang kukuh dan bermakna serta mampu menyerlahkan nilai estetika persembahan tersebut. Keunikan taeater tradisional di Malaysia juga  tidak  mementingkan aspek realistik seperti teater konvensional yang tedapat pada teater moden. Dengan kata lain, Mek Mulung dan Makyung mempunyai identiti unik dan tersendiri yang harus dijaga dan pelihara sifatnya untuk masa hadapan.

Jadual Perbandingan Struktur dramatik Makyung dan Mek Mulung

PERBANDINGAN

MAKYUNG
-Hiburan Raja dan Permaisuri
MEK MULUNG
-Hiburan Rakyat
Upacara Semah
-satu ritual yang dilakukan sebagai penghormatan murid kepada guru setelah tamat belajar.

- bahan dan makanan untuk disajikan atau dipersembahkan kepada ‘semangat’. Dan dikenali sebagai upacara berjamu.


-upacara yang dilakukan sebagai tanda hormat kepada roh nenek moyang.

- seekor kambing akan di sembelih untuk tujuan ritual.
Tarian Buka Panggung
-muzik bertabuh

-mengadap rebab yang terdiri daripada lagu dan tarian
-muzik bertabuh
-lagu bertimpuh.
-tujuh jenis tarian  dipersembahkan iaitu tarian sembah, tarian gambang, tarian puteri mabuk, tarian menora, tarian sirama, tarian puteri masuk bilik air dan tarian sedayung.
Ucap Tetap

-“Baiklah sini tempat aku nk panggil saing ku antara sorang pulaknya, awe…, awe……..”

- “ ayuh la aku panggil dengan halus perlahan dia tidak jaga, baiklah aku  panggil dengan kasaq gedegaq sekali lalu,  ayuh kalau gitu awang o awang oi

Pertukaran Babak
-ucap tetap -Cak pera (Penanda untuk pemuzik dan sering diguna oleh peran)

-diiringi lagu(Barat Anjung)
-gerak kirat
-pusingan lawan Jam
-ucap tetap - Cak semulut (Penanda untuk pemuzik dan sering diguna oleh peran)

-diiringi lagu(Timang Welo)
-gerak kirat
-pusingan lawan Jam
Adegan Perang
gerak kreatif (simbolik)
-diiringi lagu perang
-tiada aksi keganasan
-gerak kreatif( simbolik)
-diiringi lagu perang
-tiada aksi keganasan
Perkenal Diri
-Pak Yung memperkenal diri dengan lagu Ela.

-Pak Mulung Memperkenal diri dalam bentuk naratif atau bercerita.

Mek Mulung:Topeng Wak Nujum
Bibliografi
_Amran Kasimin, 2006. Unsur-Unsur Menurun Dalam Persembahan Teater Melayu Tradisional. Kuala Lumpur; Dewan Bahasa Dan Pustaka.
_Ghazali Abdullah, 1995. Teater Tradisional Melayu. Kuala Lumpur; Kementerian Kebudayaan Kesenian Dan Pelancongan Malaysia.
_Habsah Nordin, 2008. Journal ASWARA, Jilid 2- Estetika Persembahan Makyung. Kuala Lumpur; Akademi Seni, Budaya Dan Warisan Kebangsaan.
_1991. Kamus Dewan Edisi Baru. Kuala Lumpur; Dewan Bahasa Dan Pustaka.
_________________________________________________________________________________


mazlanmatrazi@yahoo.com
#tugasan kelas teater asia_Dr.Kipli Rahaman
#USM2012