Pengenalan
Sebuah
pementasan tidak kira sama ada pementasan teater, tari, opera, ballet atau
konsert boleh dipersembahkan di mana-mana sahaja. Apa yang diperlukan hanyalah
sekumpulan pemain dan penonton. Namun, kehadiran atau kewujudan elemen tambahan
seperti set, prop dan pencahayaaan bukan sahaja akan memperkayakan lagi bentuk
persembahan malahan turut memperkayakan mutu persembahan pemain dan meningkatkan
nilai estetika penonton yang menyaksikan pementasan tersebut. Namun dalam
pementasan tarian, penggunaan set latar, prop yang besar dan menarik bukan
menjadi satu keutamaan yang besar. Elemen visual tersebut bukan tidak perlu
tetapi ia tidak menjadi suatu kemestian sepertimana di dalam pementasan teater.
Tarian tidak terlalu bergantung kepada elemen latar fizikal seperti yang
dinyatakan itu tetapi lebih bergantung kepada keupayaan penari tersebut.
Walaupun begitu,
untuk menafikan terus ketidakperluan kepada elemen visual adalah satu kesalahan
dalam pementasan pentas. Setiap bentuk persembahan pentas memerlukan penataan
pencahayaan tersendiri. Pencahayaan merupakan salah satu elemen visual yang
penting. Elemen pencahayaan dalam seni pementasan khususnya tarian, selain
daripada bertujuan untuk menerangi tubuh dan pergerakan penari, ia turut
memainkan peranan sebagai agen dramatik dalam tarian, mengawal dan menarik
perhatian, melakar dan membentuk imej, menyalur maklumat mengenai masa dan
tempat, menyumbang kepada pengkayaan teknik dan mood serta menyampaikan
idea-idea. Teknikal pencahayaan di dalam tarian tidaklah perlu serumit dalam
pementasan teater. Ia hendaklah seringkas yang mungkin tetapi tidaklah sampai
menjejaskan kualiti dan konsep tarian itu sendiri. Ringkas tetapi mampu
menampilkan mood, warna dan kehidupan kepada tarian tersebut. Peranan
pencahayaan tarian perlu bukan sahaja untuk tujuan hiburan semata malah ia
sebagai satu cara untuk memberikan ‘nyawa’ kepada persembahan tarian itu.
Kejelasan
Kejelasan
bermaksud kemampuan melihat secara jelas apa yang berlaku di atas pentas. Namun
itu bukan bermakna setiap sudut pentas atau penari itu mesti disinari oleh
cahaya sepanjang masa. Memadai hanya menyinari sebahagian ruang atau penari
sahaja mengikut keperluan skrip dan sutradara. Kejelasan tertakluk juga dan
bergantung kepada tahap ilmunisasi yang digunakan. Ini bergantung kepada
kehendak skrip dan mood yang diperlukan. Dalam persembahan tarian, cahaya yang
digunakan itu mestilah mampu menerangkan susuk tubuh dan gerak penari mengikut
keperluan dan kesesuaian naskah. Hanya ruang yang digunakan untuk bergerak
sahaja yang harus diterangi, sementara ruang lain boleh sahaja disuramkan atau
digelapkan.
Mood dan Komposisi
Mood merujuk
kepada kesan emosi hasil stimulasi olek kualiti, warna dan komposisi
pencahayaan yang digunakan. Sementara komposisi pula adalah gubahan gambaran
persembahan yang diciptakan oleh pencahayaan hasil gabungan bersama dengan
penari, set, prop, kostum dan rias. Pemilihan warna cahaya itu bergantung
kepada keperluan dan mood persembahan tarian itu sendiri. Yang penting ialah
bagaimana komposisi cahaya itu dihasilkan menentukan corak penghasilan
persembahan tersebut.
Fokus
Fokus dapatlah
dimaksudkan sebagai kemampuan pencahayaan yang dipancarkan untuk menarik
perhatian penonton terhadap apa yang ingin ditonjolkan oleh penari. Ia boleh
dilakukan dengan memberikan mood dan gabungan komposisi warna yang sesuai pada
ruang atau penari yang mahu difokuskan.
Kredibiliti
Kredibiliti
melibatkan kemampuan pencahayaan mewujudkan kepercayaan sementara penonton
terhadap situasi yang dipaparkan di atas pentas. Ini bukan bermakna situasi
dramatik tersebut mesti dihasilkan secara realistik. Contohnya, skrip memerlukan
latar suasana yang gelap gelita di dalam bilik, maka di atas pentas tidaklah
boleh digelapkan sahaja ruang persembahan sebagai memenuhi kehendak skrip.
Perlu dipancarkan kualiti cahaya yang sesuai agar penonton dapat melihat aksi
yang terhasil atau apa jua yang perlu dilihat penonton. Ini berbalik semula
kepada fungsi visibiliti tadi.
Kesatuan
Kesatuan
melibatkan kemampuan pencahayaan menggabungjalinkan stail, warna dan lain-lain
elemen dalam produksi; set, prop, kostum dan rias. Sistem penggubahan pencahayaan
seperti yang telah sedia maklum akan hanya boleh dilaksanakan apabila semua
elemen lain seperti yang dinyatakan sebelum ini telah berjaya disatukan dan
disiapkan. Semua fungsi yang dinyatakan itu memberikan kesan yang besar kepada
pementasan sama ada ia dirancang ataupun tidak. Walau bagaimanapun,
fungsi-fungsi ini digunakan termasuklah kuantiti pencahayaan, sudut arahan,
pergerakan, warna dan kuantiti pencahayaan. Kuantiti tersebut sebagai intensiti
yang menjelaskan tentang tahap kuantiti cahaya yang digunakan. Kuantiti cahaya
yang digunakan bakal menghasilkan kuantiti terang atau suram sesuatu objek yang
dipancarkan cahaya ke arahnya. Ini boleh terhasil bergantung kepada jenis lampu
yang digunakan, susun letak lampu, media warna yang digunakan atau lain-lain
aksesori yang dipakai bersamanya.
Sudut Arah
Sudut arah atau
direction merujuk kepada sudut di mana pencahayaan itu dipancarkan di atas
pentas. Susun letak lampu baik di hadapan, sisi, bawah, atas atau belakang
penari memberikan kesan yang berbeza. Kedudukan ini bakal menentukan atau
mengubah bentuk tiga dimensi penari atau objek tersebut.
Pergerakan
Pergerakan
melibatkan apa jua perubahan cahaya bagi menggambarkan pergerakan suasana dalam
pementasan seperti terang dan gelap, perubahan waktu dan sebagainya. Sebarang
perubahan cahaya akan menimbulkan keadaan suasana yang memberikan kesan kepada
penonton.
Warna
Penggunaan warna
memberikan kesan yang besar kepada mood persembahan. Penggunaan warna
memberikan interpretasi berbeza terhadap mood dan situasi yang digambarkan.
Contohnya, warna biru yang melambangkan kesayuan, mimpi dan sebagainya.
Tekstur
Ia melibatkan
variasi kualiti cahaya yang digunakan. Iluminasi boleh sahaja bersifat lembut
atau terfokus kepada keperluan persembahan. Penghasilan tekstur cahaya
melibatkan pengawalan kuantiti pencahayaan yang digunakan. Ini boleh terhasil
dengan penggunaan penapis atau filter dan jenis lampu.
_________________________________________________________________________________
mazlanmatrazi@yahoo.com
#teater teknikal_Prof Emeritius Ghouse Nasurrudin
#himpunan tugasan@usm2012