BANGSAWAN
DI TANAH MELAYU
Bangsawan atau Opera Melayu adalah suatu
bentuk teater yang unik kerana telah menjadi seolah gabungan unsur-unsur teater
tradisional dan teater moden. Kerana inilah, bangsawan merupakan batu asas
kepada drama moden di Malaysia. Istilah ‘opera’ dalam drama Bahasa Melayu tidak
membawa erti yang sama seperti Opera atau Opera Itali di negara-negara Barat.
Maksud saya di sini, seperti namanya, bangsawan
membawa maksud ‘orang mulia’ sempena menggambarkan kehidupan golongan berkelas
tinggi ini dalan sosiologi Melayu. Bentuk teater ini juga banyak memerihalkan
isu-isu ahli kelas mulia ini. Maksud umum ini adalah seperti yang diterangkan
oleh Rahmah Bujang.
Menurut sumber lain pula, bangsawan adalah
melodramatis dan menjadi sebuah drama semi-opera yang menggabungkan teater dan
lagu. Sumbernya boleh dikatakan berasal dari Arab Roman, sastera Islam, dan
senantiasa tertumpu pada penguasa dan aristokrat dengan memilih beberapa tema
tertentu.
Namun, apa yang pastinya adalah bentuk
teater tradisional Melayu ini sebenarnnya merupakan adaptasi bijak orang Melayu
ke atas persembahan-persembahan yang serupa berasal dari India. Orang tempatan
ketika itu mengambil konsep yang sama tetapi menggantikan Bahasa Hindi dan
dewa-dewi Hindu menjadi Bahasa Melayu dan legenda-legenda Melayu kita sendiri.
ASAL-USUL
BANGSAWAN
Menurut Mohamed Ghouse Nasaruddin dalam
bukunya bertajuk ‘Teater Tradisional Melayu’, Bangsawan adalah suatu bentuk
teater di mana kemunculannya telah dipengaruhi secara dominan oleh Wayang Parsi
atau mendu yang dibawa pada kali pertama di Pulau Pinang pada tahun 1870-an
oleh pedagang-pedagang India yang berurusan dengan Syarikat Hindia Timur (The East India Company).
Ramai yang cuba meniru aksi-aksi lakonan
pementasan Wayang Parsi ini lantas pementasan Wayang Parsi tempatan diberi
jolokan Wayang Parsi Tiruan. Di sinilah bermulanya, Bangsawan. Apabila semakin
lama, aktivis lebih suka menggunakan watak-watak diraja dan dari sinilah
lahirnya nama Bangsawan untuk teater genre ini.
Kerana Pulau Pinang tempat lahirnya, maka
pertubuhan kumpulan bangsawan profesional pertama adalah kumpulan Mamak Pushi
iaitu The Pushi Indera Bangsawan of
Penang. Dari sinilah, bangsawan benar-benar mula berkembang pesat.
SEJARAH PERKEMBANGAN BANGSAWAN
Teater genre ini sememangnya mendapat
sambutan pada awal kemunculannya. Tiada sumber hiburan lain pada ketika itu
melainkan cerita-cerita Tok Selampit dan Penglipur Lara serta opera-opera Cina.
Kini, apabila diberi peluang menikmati sebuah persembahan teater yang baru,
menarik tetapi sangat mudah difahami maka ramailah peminat-peminat setia
bangsawan terutama dalam lingkungan 1920-an hingga 1930-an.
Ramai ketika itu amat tertarik pada dunia
bangsawan kerana kegemerlapan dan glamor menjadi pelakon bangsawan ketika itu
amat didamba oleh semua individu. Selain daripada itu, sudah menjadi
pengetahuan umum bahawa pada ketika itu, sesiapa saja yang terlibat dalam
sesebuah produksi bangsawan, akan sentiasa sibuk dan bekerja. Malah, kerana
menjadi seorang Prima Donns atau Orang Muda terlalu lumayan pulangannya, ada
yang sanggup merintis dari kecil dalam sesebuah kumpulan teater.
Antara bukti kegemilangan bangsawan ketika
itu adalah ketika adanya beberapa orang kaya yang begitu berminat dengan
sesebuah kumpulan bangsawan itu sehinggakan mereka membeli kumpulan tersebut
lantas berniaga persembahan bangsawan pula. Antaranya adalah, Mamak Pushi
sendiri. Beliau memiliki tiga kumpulan bangsawan yang berbeza yakni Pushi Indera Bangsawan of Penang, The Prince
of Whales Theaterical Company dan Sri Mudawan.
Pun begitu, menjelang 1945, bangsawan sudah
mula merosot. Dari aspek sosialnya adalah disebabkan beberapa orang Sri Panggung
yang meninggalkan kumpulan bangsawan mereka. Umum mengetahui bahawa ramai
penonton hadir lazimnya demi menonton kecantikan, bakat dan kemerduan Sri
Panggung di pentas bangsawan.
Berikutan itu, Prima Donna ini pastinya
akan dipikat oleh orang yang kaya atau berkuasa. Contohnya, Miss Erah pernah
berkahwin dengan Sultan Perak kerana perkara sebegini akan dapat menjamin masa
depannya. Sejurus selepas berkahwin, Miss Erah meninggalkan terus bangsawan dan
para penonton turut sama berkurangan.
Dari aspek lain pula, media elektronik
merupakan musuh utama teater genre ini. Semakin ramai yang lebih berminat untuk
menonton televisyen atau mendengar radio dari menonton pementasan sebenar.
Ramai pula pelakon bangsawan asalnya kini telah berkhidmat untuk berlakon filem
yang bayarannya jauh lebih lumayan dari teater. Media hiburan ini juga lebih
meluas dan menarik serta moden – sesuai sangat dengan masyarakat kini yang
inginkan segalanya segera dan cepat.
ELEMEN-ELEMEN BANGSAWAN
Naskah Lakon
Bangsawan tidak memiliki jalan cerita yang
tetap atau skrip bertulis tetapi ada senario atau ringkasan cerita yang dicipta
oleh taukeh-taukeh panggung. Menurut Samat Salleh dalam bukunya ‘Aspek Lakonan
di dalam Teater Bangsawan’ muka surat 78, senario lebih berupa rangka situasi
tanpa apa-apa dialog bertulis. Jika ada pun skrip bertulis, dialognya
ringkas-ringkas sahaja.
Menjadi tanggungjawab dan kemahiran pelakon
bagi mewarnai dialog-dialog ini dan seterusnya menyertakan aksi, gerak isyarat,
intonasi, ekspresi dan memberi makna pada situasi. Kadang kala, pementasan
bangsawan adalah secara spontan. Lahirnya sebarang skrip adalah atas kreativiti
dan inovasi taukeh panggung (pengarah persembahan) bersama atau tanpa para
pelakon.
Lazimnya, cerita tidaklah berpandu citarasa
taukeh panggung tetapi amat menitikberatkan audiensnya. Jika ramai yang tinggal
di kawasan itu berketurunan Cina, maka mereka akan memainkan opera-opera
seperti Bangsawan Panglima Ah Chong.
Biasanya, sebelum pementasan, taukeh akan
mengeluarkan senario atau mana-mana cerita yang menjadi pilihannya. Setelah
memberi sedikit taklimat, perjalanan sesebuah persembahan itu bergantung 100%
pada improvisasi pelakon.
Dari aspek gaya bahasa pula, hal ini
bergantung pada pengucapnya. Jika pengucapnya berasal dari istana dan berdarah
raja maka bahasa yang digunakan hanyalah Bahasa Istana. Kontradik pula jika
pengucapnya hanya dari kampung kebanyakan, mereka dilarang sama sekali
menggunakan Bahasa Istana maka mereka menggunakan bahasa pasar atau Melayu
Biasa.
Watak-watak dalam bangsawan sememangya ada
arahan atau syarat yang patut dipatuhi. Dalam setiap naskah bangsawan,
watak-watak berikut wajib diadakan ;
i.
Wira
/ Orang Muda
·
Lelaki
yang memegang watak utama
·
Memiliki
suara yang lunak
·
Rupa
paras yang segak tampan
·
Pandai
bersilat
·
Biasanya
ditegah dari berjanggut dan bermisai
ii.
Wirawati
/ Sri Panggung
·
Menjadi
daya penarik
·
Cantik
jelita
·
Pandai
menyanyi
·
Sri
Panggung yang benar-benar menarik akan dijadikan Prima Donna
iii.
Ahli
lawak
·
Sepenting
watak Sri Panggung
·
Pandai
berlawak
·
Solekan,
kostum, gaya bahasa berbeza dari watak lain
·
Memberi
comic relief dalam suasana tegang
iv.
Raja
atau Sultan
·
Nampak
padanya ciri-ciri darjat
·
Tenang
dan terkawal
·
Sopan
(tidak boleh ketawa dengan kuat
·
Segak
v.
Permaisuri
·
Hanya
mendampingi Sultan]
·
Kurang
peranan dan dialog
vi.
Menteri-menteri
·
Pembesar-pembesar
istana
vii.
Jin
·
Antagonis
cerita
·
Jahat
serta jahat
·
Bertubuh
besar, bersuara garau
·
Bermisai,
berjanggut
viii.
Pertapa
*
·
Sekiranya
tidak perlu
ix.
Hulubalang
·
Pembesar
istana
x.
Dayang-dayang
/ inang pengasuh
·
Pengasuh
puteri
Beralih
pula pada aspek seterusnya, jenis-jenis cerita bangsawan. Kebebasan pada skrip
bertulis tidak bermakna ia satu bentuk penulisan yang bebas. Antara 6
jenis-jenis cerita bangsawan adalah :
i.
Kisah
kezaliman pemerintah terhadap rakyat jelata
ii.
Kezaliman
permaisuri muda terhadap putera/puteri dan permaisuri tua
iii.
Jodoh
putera/puteri yang dipertemukan dalam bangsawan.
iv.
Antara
Raja Dunia dengan Puteri Kayangan
v.
Kisah
cinta dua taraf yang berlainan.
vi.
Perlawanan
bagi menonjolkan kegagahan wira
Lakonan
Dalam
setiap pementasan atau naskah bangsawan, WAJIB diwujudkan ucap tetap dalam
perjalanan cerita. Inilah ciri yang penting dalam benar-benar menjadikan
pementasan atau naskah bangsawan yang autentik.
Contohnya -:
i.
Sembah
memberitahu sesuatu
“Ampun Tuanku beribu-ribu ampun, patik
mendatang sembah”
ii.
Sembah
memohon sesuatu
“Ampun Tuanku beribu-ribu ampun, patik
merafak sembah”
iii.
Sembah
menurut perintah
“Ampun Tuanku beribu-ribu ampun, titah
tuanku terjunjung d atas batu jemala patik”
iv.
Sembah
ketika memaklumkan seperkara lain
“Ampun Tuanku beribu-ribu ampun, sembah
patik harap diampun”
Seterusnya,
dalam bangsawan sememangnya wajib ada gerak tetap. Gambar-gambar berikut dapat
menerangkan sedikit contoh pergerakan tetap yang ada dalm bangsawan.
Ini
adalah angkat sembah keris.
Dalam
bangsawan, intonasi pengucapan dialognya amat unik dan berstruktur. Intonasi
dalam bangsawan dipanggil kiok. Kiok adalah lenggokan bahasa yang memberikan
kelainan daripada pengucapan dialog drama biasa. Contoh lazimnya adalah ketika
ingin memanggil orang lain.
Adegan
tarik nasib dalam bangsawan pula lebih banyak menjadi simbol kepada babak sedih
atau babak berduka lara. Lazimnya dalam babak ini dinyanyikan sedikit lagu yang
mendayu-dayu bagi menarik perasaan sedih penonton. Antara lagu tarik nasib yang
sesuai dinyanyikan adalah lagu Laksamana Mati Dibunuh.
Sinografi / Rekabentuk Produksi Bnagsawan
Kita
sudah sedia maklum dengan peranan muzik yang amat penting dalam permainan
teater bangsawan ini. Walau cenderung mengunakan alatan tradisional, semakin
hari semakin banyak alatan muzik moden dpat diadaptasi bunyinya untuk
pementasan teater bangsawan.
![]() |
kump pemuzik bangsawan |
Yang
menjadi keutamaan adalah lagu yang dihasilkan dan bukan alatan yang
mengahsilkan lagu itu. Contoh-contoh alat muzik bangsawan adalah piano, biola
dan set gamelan yang lengkap. Pernyataan ini mengukuhkan lagi fakta bahawa
bangsawan sebenarnya gabungan unsur moden dan tradisional.
Tambahan
pula, sinografi dari aspek latar dalam bangsawan sebenarnya amat terperinci.
Bangsawan menitik beratkan penggunaan cyclorama
atau back drop yang dilukis
sendiri. Cyclorama akan sentiasa
bertukar setiap kali extra turn berjalan.
Sememangnya itu jugalah fungsi eztra turn
di mana selingan-selingan ini memberi kesempatan pada pelakon untuk menukar
kostum dan set bertukar wajah. Penggunaan tirai pula adalah harus.
![]() |
extra turn |
Tasmad,
tasmad adalah suatu nilai spectacular dalam
pementasan bangsawan. Aristotle pernah menyatakan bahawa antara 6 unsur penting
dalam drama adalah nilai kekaguman atau spectacular.
Apa-apa helah yang dilakukan di atas pentas biaaanya dilakukan untuk mencuri
perhatian penonton dengan perkara-perkara yang menakjubkan.
Penggunaan
kostum pula jika diikutkan berbeza antara pelakon watak atasan dan watak
bawahan. Watak-watak diraja akan menggunakan jenis kain tertentu dengan warna
dan corak tertentu.
![]() |
Kostium watak lelaki |
![]() |
Kostium watak Perempuan |
Panggung
Bangsawan
juga perlu dipentaskan pada pentas-pentas yang baik dan elok tetapi aspek
sinografi ini turut sama membuktikan bahawa genre teater ini menggabungkan
elemen moden dengan tradisional. Pentas bangsawan adalah pentas proscenium dan pemilihan pentas
selalunya bergantung pada arahan pengarah yang mengambil kira ruang lakon,
ruang penonton serta skala set dengan pentas.
![]() |
adegan Balai Rong |
TAJUK-TAJUK NASKAH LAKON BANGSAWAN
i.
Megat Terawis
ii.
Mahsuri
iii.
Sultan Mahmud Mangkat Dijulang
iv.
Puteri Lindungan Bulan
v.
Tudung Saji Terendak Bentan
vi.
Sam Pit Eng Tai
vii.
Siti Zubaidah
viii.
Panji Semerang
ix.
Raden Mas
x.
Laksamana Bentan
xi.
Puteri Li Po
xii.
Tok Mahat
TOKOH-TOKOH
BANGSAWAN
PENUTUP
Begitulah sedikit sebanyak kajian yang
telah saya kumpul dan amati dalam tempoh masa yang sangat singkat ini.
Sepanjang kajian ini dijalankan pelbagai soalan yang timbul dalam benak dan
kemudiannya terjawab sendiri setelah benar-benar memahami maksud yang tersurat
dan tersirat dalam setiap petikan fakta yang telah saya baca dalam buku. Namun
begitu. Di akhir kajian ini timbul pula persoalan-persoalan yang tidak berjaya
saya dapatkan jawapannya.
Bangsawan merupakan suatu bentuk teater
yang sudah tidak asing lagi dalam komuniti Melayu namun mengapa Bangsawan masih
belum benar-benar dikenali? Ini adalah antara persoalan yang tidak dapat saya
jawab sendiri. Sememangnya, generasi kini kurang mengambil peduli perihal
budaya dan warisan dan lebih cenderung mencari hiburan semata-mata.
Budaya hedonisme telah berjaya meragut
tempat bangsawan di hati Melayu, namun saya bersyukur kerana berpeluang
menikmati genre teater ini buat masa ini. Saya amat berharap agar persoalan
saya tadi bakal saya jawab sendiri dalam usaha saya mengembalikan kegemilangan
bangsawan ini.
______________________________________________________________________________ BIBLIOGRAFI
1. Prof.
Dr Ghulam-Sarwar Yousof, The Encyclopedia of Malaysia : PERFORMING ARTS,
Archipelago Press : Kuala Lumpur, 2005/2005
2.
Mohamed
Ghouse Nasuruddin, Teater Tradisional Melayu : Bangsawan , Dewan Bahasa dan
Pustaka : Kuala Lumpur, 2000
3.
Rahmah
Bujang, Seni Persembahan Bangsawan, Dewan Bahasa dan Pustaka : Kuala Lumpur,
1989
4.
Samat
Salleh, Aspek Lakonan Di Dalam Teater Bangsawan, Kementerian Kebudayaan, Kesenian
dan Warisan Malaysia : Kuala Lumpur, 2005