Teater Jalan Mati
Karya:Leigh Whannel
Terjemahan:Roydy Anuar
arahan dan Olahan: Mazlan Mat Razi
Lakonan Ed Kota,Tiow dan Myra
_________________________________________________________________________________
Pengenalan
Final Year Project (FYP) merupakan
penilaian akhir bagi mempraktiskan kemahiran dan ilmu yang dipelajari sepanjang
6 semester di Universiti Sains Malaysia (USM). Bagi fakulti Seni Halus Lakonan
dan Pengarahan, sebuah produksi pementasan teater menjadi titik ukuran bagi
menilai kemampuan pelajar dalam usaha mempraktiskan teori yang dipelajari di
dalam kelas. Penilaian akhir ini dibahagikan kepada 3 kategori iaitu penilaian
dari sudut pengarahan, lakonan dan sinografi.
Pemilihan skrip persembahan teater
‘Jalan Mati’ ini bermula pada pengajian sidang Tahun 2 di Pusat Pengajian Seni,
USM. Keputusan untuk memilih naskah ini berdasarkan kemampuan, pemilihan pelakon,
tenaga produksi, kos produksi, sasaran khalayak, lokasi persembahan dan
kredibili sebagai pengarah persembahan. ‘Jalan Mati’ merupakan drama yang diolah semula supaya mudah
difahami dan diterima dengan tujuan membina khalayak serta mengukur tahap
pemikiran khalayak. Selain itu, ianya juga bertujuan untuk memberi pendedahan
terhadap perkembangan dan kepelbagaian genre
dalam industri teater.
Filem Saw 1 – Toilet Trap
merupakan usaha kolaborasi di antara Leigh Whannel (penulis skrip) James Wan (pengarah) yang menghasilkan filem
yang berkualiti sehingga diiktiraf sebagai filem Horror terbaik di Arena Oscar. Pengarah filem ini merupakan anak kelahiran Kuching,
Sarawak, telah memberi inspirasi dan
semangat bahawasanya karyawan di Malaysia juga mampu berada setaraf dengan seniman
dunia yang berkarya mendapat perhatian di seluruh dunia. Berdasarkan sumber
yang boleh dipercayai, James Wan dan Leigh Whannell hanya bermula penggambaran dan
bergerak secara indipendent dengan
menghasilkan teater dan filem pendek. Idea asal Leigh Whannell dengan mencipta
peranan Jigsaw sebagai perancang utama disebalik permainan maut. Mangsa akan
diberi pilihan samada melakukan pembunuhan atau membunuh diri. Jigsaw psycopath melaksanakan misi pembunuhan
secara teknikal melalui satu teori moral songsang. Filem ini dikategorikan NC-17 (No Children under 17 permitted) oleh Motion Picture of America dan R-rating
walaupun telah ditapis dan diedit semula kerana memberi kesan negatif
melalui keganasan dalam filem itu.
Keunikan
yang terdapat dalam naskah asal Saw 1–Toilet
Trap menjadi sebab utama dan paling hampir dengan konsep yang cuba
disampaikan. Sifat misteri dan kriminal itu sendiri sudah menjelaskan kesan
ketegangan dan debaran yang hadir dalam setiap babak. Namun begitu, olahan pada
isu harus dilakukan bagi menunjukan budaya dan pemikiran masyarakat di Malaysia
tanpa mengubah tema asal. Skrip filem SAW 1 (2004) telah diterjemahkan dan
diadaptasi ke skrip pentas oleh Roydy Anuar (ASWARA) dengan tajuk ‘Play Me’ dan
kemudian diolah semula dengan tajuk
‘Jalan Mati’. Perubahan tajuk asal menjadi ‘Jalan Mati’ memberi sedikit
sebanyak memberi gambaran visual secara khusus mengenai sifat, gaya dan bentuk
pementasan yang berlangsung.
In his writings on the
Theatre of Cruelty, Artaud points to definitions of both “theatre” and
“cruelty” that are separate from their colloquial meanings. For Artaud, theatre
does not merely refer to a staged performance before a passive audience. The
theatre is a practice, which “wakes us up. Nerves and heart,” and through which
we experience, “immediate violent action,” that “inspires us with the fiery
magnetism of its images and acts upon us like a spiritual therapeutics whose
touch can never be forgotten.”Artaud believed that language was an entirely
insufficient means to express trauma. Accordingly, he felt that words should be
stripped of meaning and chosen for their phonic elements. According to scholar
Robert Vork, “Speech on the Theatre of Cruelty’s stage is reduced to
inarticulate sounds, cries, and gibbering screams, no longer inviting a subject
into being but seeking to preclude its very existence.”] Somewhat paradoxically, Artaud claims that his characters are able to
express things that others are unable to say. Vork claims, “Artaud seems to be
suggesting that his play reveals emotions and experiences that we all attempt
to proscribe and are unwilling to acknowledge, but which nevertheless
occur."
(Wikipedia, Antonin Artaud, Theatre of Cruelty)
Tinjauan
terhadap aliran realisme[1]
dan aliran ‘Theatre of Cruelty’ merupakan
inspirasi utama dalam projek ini. Aliran
Ekspresionisme turut diteroka kerana aliran ini juga boleh dijadikan bahan
rujukan bagi perkembangan idea dan sensasi persembahan. Hasil kajian antara 3
aliran ini, kebarangkalian untuk menghasilkan sebuah pementasan yang
mengandungi methodologi yang dimaksudkan mampu untuk menentang unsur keindahan dan
keharmonian dalam teater aliran realisma. Dalam pada itu, penegasan terhadap emosi
takut, marah, sedih, keliru, simpati, syak wasangka, kesakitan, penderitaan, penindasan
terlampau, berhadapan dengan maut, aksi ganas dan bahasa kesat turut menjadi
ciri-ciri penting di dalam persembahan.
Fazilah Hussin (2010:11) dalam ulasannya menyatakan konvensi keindahan drama realisme
gagal untuk menyampaikan perasaan dalaman dan gagal untuk mengambarkan kemelut
dan permasalahan masyarakat yang sangat komplek kerana lebih mementingkan nilai
hiburan dan komersial. Justeru itu, provokasi
kesedaran berhubung dengan realiti kehidupan telah dilakukan dengan membangkitkan kemarahan dan
ketidakselesaan khalayak semasa menonton.
Revolusi industri teater Malaysia yang berlaku
sekitar tahun awal 70’an memberi kesan
yang mendalam kepada penggiat teater. Karya berbentuk kontemporari mula
diperkenalkan bagi menentang aliran realisma. Lazimnya, aliran ini lebih mengutamakan ideologi penulis dari nilai estetika persembahan yang
memaparkan visual dan pementasan diluarjangkaan khalayak. Kesan dari lamabakan
drama begini telah mengubah persepsi masyarakat terhadap industri teater
apabila kegairahan pengarah untuk bereksperimentasi menghasilkan karya atau
persembahan yang memerlukan tafsiran terperinci semasa menonton.
Krishen Jit (1986:250) mencatatkan kemerosotan
khalayak mula dikesan pada 1978. Penonton menanggap konsep yang dibawa sukar
difahami dari aspek mejes dan gaya pementasan. Solehah Ishak juga mengatakan
khalayak teater melayu enggan menanton teater abstrak yang kucar kacir serta
sukar difahami menyebabkan teater melayu ketandusan penonton.
(Fazilah Husin,2010:58)
Insiden
yang berlaku sekitar tahun 1978 begitu menyedihkan bagi penggiat teater apabila
berlakunya kemerosotan khalayak terhadap industri teater. Ini dibuktikan dengan
percambahan teater aliran kontemporari yang dikatakan bersifat komplek dan
abstrak menyebabkan penolakan dan
sekaiigus menyebabkan bilangan penonton semakin berkurangan. Hal ini disebabkan
oleh bentuk dan gaya persembahan aliran ini memerlukan tafsiran yang rumit dan
sukar difahami ketika menonton sekaligus menyumbang kepada kemerosotan
khalayak. Lantaran itu, teater ‘Jalan Mati’ memilih aliran realisme sebagai paksi utama dan cuba
membawa gaya baharu dalam persembahan
hasil gabungan prinsip yang terdapat dalam Teater of Cruelty ‘ dan juga aliran ekspresionisma. Struktur plot
dan 5 elemen dramatik Aristotle dijadikan panduan semasa proses analisis teks
supaya dapat menghasilkan karya yang mudah untuk difahami serta diterima oleh
khalayak.
‘Jalan Mati’ meletakkan tanda aras PG-13
iaitu saranan tontonan yang tidak sesuai bagi tontonan kanak-kanak di bawah 13
tahun berikutan terdapatnya unsur-unsur keganasan, aksi lampau dan penggunaan
bahasa kesat dalam persembahan.
Secara
ringkas, teater ‘Jalan Mati’ mengisahkan tentang 2 orang yang terperangkap
serta dikurung dan dirantai dalam sebuah tandas usang. Kisah ini bermula
apabila mereka sedar daripada pengsan dan terkejut melihat mayat berserta
sepucuk pistol dan sebuah alat perakam kaset berhampiran mayat. Perasaan takut,
sakit, marah, keliru dan sangsi menyebabkan mereka mula mencari jalan untuk
keluar. Mereka mula memahami situasi dan
cuba untuk membuat andaian untuk mengesan dalang disebalik permainan maut yang
bertanggungjawab mengurung mererka. Arahan untuk saling membunuh merupakan
kunci untuk bebas membuatkan mereka sentiasa berhati hati dalam melakukan
tindakan. Usaha untuk mencari jalan keluar berhasil dengan penemuan 2 gergaji besi serta penemuan berikutnya iaitu
kamera litar tertutup(CCTV). Mereka mula sedar bahawanya mereka sedang
diperhatikan berdasarkan penemuan beberapa kamera yang sengaja dipasang
disekitar lokasi. Penemuan petunjuk kedua juga tidak berjaya dimaanfaatkan oleh
mereka apabila rancangan mereka untuk keluar dari situ dapat dikesan oleh
dalang. Ancaman yang diberi oleh dalang permainan ini membuatkan salah seorang
dari mereka hilang pertimbangan dan mula bertindak agresif. Demi menyelamatkan
diri, dia mengambil keputusan untuk memotong kakinya bagi membolehkanya
mencapai pistol yang terletak berhampiran mayat untuk membunuh sekaligus
menjadi pemenang permainan ini. Misteri identiti dalang akhirnya terbongkar
disebalik mayat yang berpura-pura mati dan lebih mengejutkan lagi, dalang yang
bertanggungjawab mengurung mereka sebenarnya adalah ahli keluarganya sendiri.
Dalam
menghadapai globalisassi dunia yang dinamik dan produktif, tekanan hidup yang
meningkat mendorong kepada kelakuan diluar jangkaan. Statistik kadar jenayah yang
melibatkan pembunuhan mencatat peningkatan setiap hari. Berdasarkan kajian
yang sahih, kes pembunuhan yang berlaku
adalah disebabkan oleh beberapa motif utama iaitu konflik dalaman, kehilangan
atau perubahan dalam hubungan sosial. Dalam pertelingkahan yang berlaku, reaksi
keterlaluan akibat ketidakupayaan untuk mengendalikan emosi kerap kali diikuti
tindakan agresif untuk membalas dendam sebagai tindakan akhir iaitu membunuh. Kemerosotan nilai
murni dalam kehidupan individu dan masyarakat turut sama menyumbang kepada penyebab
berlakunya kes jenayah. Menurut pandangan Islam, hati yang kotor dan gelap
merupakan punca segala kejahatan.
"Sesiapa yang melakukan satu dosa, maka akan tumbuh pada
hatinya setitik hitam, sekiranya dia bertaubat akan terkikislah titik hitam itu
daripada hatinya. Jika dia tidak bertaubat maka titik hitam itu akan terus
merebak hingga seluruh hatinya menjadi hitam."
(Hadis
riwayat Ibn Majah)
Hasil
rumusan yang dibuat, drama ‘Jalan Mati’ ingin sekali menyelami tema kemanusian yang merujuk kepada elemen kekejaman. Dengan itu, rentetan
peristiwa dalam drama ini merujuk kepada
gambaran pemikiran segelintir
masyaratkat lalu menjadikan drama ini sebagai batu loncatan untuk mengkritik
isu keruntuhan moral, tanggungjawab, kepercayaan, takdir dan penindasan.
Paparan drama ini juga mempersoalkan
konflik kehidupan diantara dua golongan yang menolak kompleksiti dengan mengambil
jalan simplistik untuk mencapai matlamat, persoalan penampilan dan gaya hidup,
kepercayaan yang mencerminkan
latar sosial masyarakat mediocrity[2].
Analisis Menyeluruh Tentang Konsep
Pengarahan.
Format
drama misteri merupakan satu cabaran jika mahu dibawa ke atas pentas. Hal ini
terjadi kerana, format drama ini memerlukan perancangan dan penelitian yang sirius
dalam usaha menterjemah kebentuk visual. Lazimnya drama begini hanya terdapat
dalam filem yang mempunyai kelebihan dari segi teknologi dalam usaha mengangkat
kesan visual melalui teknik janaan imej(CGI). Bahkan, kemampuan untuk merealisasikan
kesan visual menggunakan medium pentas amat memerlukan rincian terhadap teknik
dan kreativiti kerana skop ruangan pentas adalah terhad berbanding dengan
medium filem. Jalan penyelesaian harus diambil secara efiksyen agar tidak merencatkan
perjalanan persembahan yang berkemungkinan mampu mengubah objektif dan matlamat
asal persembahan.
Selain itu, analisi menyeluruh teks ‘Jalan
Mati’ sedikit sebanyak membantu menyelesaikan beberapa masalah dari segi
penyampaian terutama pada adegan yang melibatkan aksi tanpa dialog. Plot dan struktur
cerita yang terbahagi kepada 2 bahagian yang turut memerlukan perhatian dan
tumpuan agar perjalanan cerita tidak tersasar dari landasan. Walaupun pola
penyampaian cerita drama ‘Jalan Mati’
bergerak secara tidak kronologi,
perhatian juga harus diberikan kepada subplot tidak boleh bahkan tumpuan yang
lebih mendalam perlu dilakukan kerana ini merupakan khatarsis kepada konflik
utama cerita. Bertitik tolak dari itu, penegasan menggunakan struktur monolog
dan bentuk aksi harus digunakan bagi
menjelaskan peristiwa yang dikupas. Perhatian kepada aspek ini telah membuahkan
hasil komprehensif diantara aksi dan dialog
yang mengabungkan kepelbagaian ragam penyampaian bersifat teaterikal.
Berdasarkan
konsep yang cuba dibawa, unsur misteri, debaran dan tekanan harus dirasai
bermula dari awal sehingalah akhir persembahan. Keupayaan seorang
pengarah dilihat dari sudut komposisi elemen teaterikal dan artistik yang
menyokong pembentukan logik sesuatu aksi ke aksi akan membawa kepada
perkembangan dan kelancaran plot.Elemen bagi menambah sensasi persembahan seperti obstackes, stakes, revesal, forseshadowing, planting,
comic relief, point of no return, delemma juga dijadikan sebagai resepi untuk menerokai gerak kerja sebagai pengarah persembahan agar mencapai objektif disetiap adegan.
Selain
itu, komposisi plot berdasarkan teori struktur dramatik Aristotle digunapakai
supaya persembahan tersusun dan tidak terlalu mengelirukan sehinggakan sukar
ditafsir oleh penonton. Persembahan teater ‘Jalan Mati’ dimulakan paparan
visual pelakon yang berlumuran darah dalam kesakitan Ianya di sokong oleh kesan
bunyi yang mempunyai irama yang bersifat misteri serta penggunaan cahaya silluet. Pada peringkat pengenalan ini,
aplikasi kadar tempo yang perlahan adalah pilihan yang tepat bahkan mampu
menghasikan situasi yang mendebarkan untuk menarik penonton yang akan membawa
kepada ‘perasaan ingin tahu penonton.
Bentuk
fizikal najis secara psikologi membawa konotasi yang jijik dan kotor. Kelebihan
ini juga dimanfaatkan oleh watak Azam untuk mendapatkan tindak-balas penonton
semasa persembahan berlangsung bahkan sasaran adegan ini harus dicapai bagi
menimbulkan reaksi kejengkelan dan mengganggu fokus penonton.
Bahasa
basahan atau bahasa prosa kolokial yang tidak mementingkan peraturan bahasa
menjadi pilihan dalam teater ‘Jalan Mati’ kerana sifat dan ritmanya merujuk
kepada perbualan harian yang mudah difahami. Penggunaan gaya bahasa prosa
kolokial dalam teater ‘Jalan Mati’ lebih bersesuaian kerana penggunaanya
memudahkan pelakon untuk memberi
penegasan emosi melalui ritma, tempo, dan kelantangan semasa perbualan. Pilihan
gaya bahasa tersebut juga mendapat sokongan daripada pelakon kerana penggunaan
bahasa kasar dan beberapa istilah lucah adalah sebahagian dari tuntutan konsep
persembahan melalui adegan tertentu. Selain itu, prosa bahasa ini juga
berfungsi sebagai cerminan terhadap
status perwatakan, darjat, umur, dan latar sosial watak dalam teater Jalan
Mati. Penggunaan kata ganti nama ‘saya’ pada dialog Dr Lokman menjelaskan
psikologi perwatakan yang tenang menghadapi masalah walaupun berdepan dengan ancaman yang bakal
memudaratkan dirinya.
Kesimpulannya, kriteria dan kredibiliti seorang pengarah yang baik mestilah memilik
kebijaksanaan dalam memanipulasi tenaga kreatif, pengurusan dan pelakonnya semasa
membentukan dan proses produksi. Kelebihan ini harus dimanfaatkan sepenuhnya
bagi meransang kreativiti dan semangat kerjasama dalam produksi yang akan menyumbang
ke arah kelancaran projek teater. Hermana
(April.2014) dalam ulasanya berkata, pementasan teater merupakan kerja kolektif
yang dikoordinasikan oleh seorang pengarah dengan penglibatan tenaga kerja lain
seperti unit kreativiti, unit teknikal, pihak pengurusan dan tenaga sokongan.
Komitmen dan tanggungjawab yang tinggi dari ahli produksi memainkan peranan yang penting dalam
usaha meningkatkan mutu persembahan. Bagi produksi ‘Jalan Mati’, kelebihan dan
pengalaman menjadi pemimpin dalm produksi yang lepas membuatkan pimpinan dapat
dilakukan dengan berkesan bermula dari proses pre produksi sehinggalah ke proses post produksi.
Proses Latihan Hingga Ke Hari Pementasan
Pemilihan
watak Dr. Lokman hampir membawa ke jalan buntu kerana kriteria perwatakan dan
tanggungjawab yang digalas begitu berisiko. Akhirnya, seorang pelajar Warga
Budaya Tahun 1, Adzaham Hamidon berusia 40 tahun, telah mengambil tanggungjawab
dan bersetuju menerima peranan tersebut walaupun tidak pernah berdepan dengan
gaya lakonan bahkan tidak setuju dengan cerita pembunuhan dan menjengkelkan.
Namun, atas dasar pembelajaran dan ingin mencabar diri sebagai pelajar baru,
beliau akhirnya setuju untuk memegang peranan Dr Lokman Ghani. Ringkasnya, Dr. Lokman Ghani merupakan
seorang doktor pakar bedah neuro-surgeon
dan merupakan Pengarah Jabatan Perubatan di
hospital swasta. Beliau mempunyai seorang isteri yang menghadapi masalah
obesiti dan seorang anak perempuan yang
berusia 18 tahun. Pengalaman dalam bidang lakonan memang diperlukan dalam
membantu rakan lakonnya iaitu watak Azam
yang digalas oleh pelajar Tahun 2, Lakonan & Pengarahan iaitu Mohd
Nazrul Zulkifli. Azam merupakan jurufoto upahan yang diupah untuk menjejak dan
mengintip serta membuat rakaman foto Dr. Lokman Ghani. Azam mewakili golongan
muda masa kini yang melalui kesukaran hidup di bandar yang memilih kerjaya
mudah dan menguntungkan dengan mengambil upah mengintip secara elegal menggunakan kameranya. Sifatnya
yang tidak pernah melihat kematian, mayat bergelumang dengan darah, takut
dengan gelap dan suka mendesak.
Ciri-ciri tersebut terdapat pada watak asal pelakonnya, pelajar Tahun 2 yang
diperlukan pada watak Azam seperti berminat dengan fotografi, saiz tubuh yang
menggambarkan Azam ini mengalami kesukaran hidup di bandar besar (kurus) dan
keinginan untuk meneroka serta mencabar dirinya dengan membawa peranan
tersebut.
Implikasi melalui pengalaman yang
diperolehi dari kedua orang gurunya ini, Stanislavsky sentiasa belajar,
memerhati dan menyerap segala pengalaman dan pengetahuannya dalam usahanya mencari
kebenaran dalam (inner truth)
(Persiapan
Seorang Aktor,Stanislavsky)
Menurut
Profesor Salleh Samad di dalam kertas kuliah yang dihasilkan bagi pengajian
kaedah lakonan Stanislavsky, beliau menerangkan lakonan representational memerlukan dedikasi, kajian terperinci dan
penilaian teliti terhadap pembinaan watak. Beliau menegaskan bahawa pelakon
tidak harus berada diluar watak sebagai pemerhati tetapi harus berada di dalam
watak dan merasai apa yang dirasainya, bercinta apa yang dicintainya, ketawa
apabila dia ketawa dan menangis apabila dia menangis. Kemudian, apabila watak
sudah dicipta atau potret sudah
terhasil, pelakon akan memisahkan dirinya dari watak tersebut. Dan setiap kali
beliau diminta membawa watak itu, beliau akan mempamerkan potret tersebut
sebagaimana yang diciptakan sebelumnya. Kaedah
ini telah dipraktiskan oleh kedua dua pelakon sepanjang proses pembinaan
perwatakan.
Berdasarkan
pengalaman daripada pelajar warga budaya, bagi mencipta hubungan antara watak,
perlu diadakan aktiviti bersama di antara pelakon bagi mewujudkan thrust, chemistry, saling membantu dan memahami antara satu sama lain.
Kedua-dua pelakon telah dicadangkan untuk melalui satu pengembaraan
bersama-sama dengan menaiki motorsikal dari Pulau Pinang ke Alor Setar dan mereka bersama-sama selama hampir
sebulan bahkan telah terpilih untuk sama-sama terlibat di dalam sebuah produksi
yang lain.
Latihan
lakonan yang dimaksudkan melibatkan latihan fizikal, latihan mental dan latihan
vokal bahkan proses pembentukan watak yang bermula dengan skrip asal Roydy
Anuar telah menggunakan pelakon dari peringkat pembacaan skrip bagi mendapatkan
idea, kesesuaian cerita, tema dan pemahaman naskhah yang mempunyai struktur
plot unchronology dalam skrip asal
supaya dapat dikekalkan sehingga membentuk olahan skrip yang baharu, ‘Jalan
Mati’ bagi mencapai sasaran pengarah. Persediaan fizikal pelakon adalah latihan
olah tubuh dalam bentuk senaman tubuh, latihan ketahanan tubuh seperti
membiasakan pelakon dengan suhu rendah (sejuk), mengikat kaki dengan rantai
sebenar setiap kali latihan, membiasakan pelakon dengan keadaan tidak selesa
dan kotor seperti bergelumang dengan selut, lumpur atau pasir, di mana
keseluruhan pementasan pelakon akan berada di dalam set sebuah tandas yang
gelap, kotor, busuk dan menjengkelkan.
Latihan
mental dibuat bersama proses bacaan skrip dan hafalan dialog, pembinaan watak
menerusi pemahaman dan kehendak pengarah. Gaya pengucapan dialog dan asas
kepada pembentukan watak harus disesuaikan oleh pelakon melalui emosi dan
keadaan tertekan, ketakutan, ragu-ragu, was-was dan kepelbagaian reaksi dan
aksi pelakon terhadap tanggungjawab lakon sepanjang pementasan.
Latihan
vokal sentiasa dilakukan acap kali memulakan latihan dengan memberi penekanan
kepada lontaran vokal, latihan artikulasi, urutan pada bahagian sistem suara
dan nada pengucapan dialog.
Latihan
Stamina juga dibuat dengan pelakon akan membuat larian mengelilingi kawasan
Pusat Pengajian Seni, kawasan sekitar Kompleks Solat ke Padang Minden, pelakon
membuat aktiviti riadah seperti bermain skateboard,
berjalan kaki dari Desasiswa RST ke Pusat Pengajian Seni dan jogging bersama pada setiap pagi hari
minggu. Pelakon juga dilatih menghayati watak dan mencapai emosi dalam
perwatakan dengan mengenalpasti sifat asal seperti takut, marah dan sebagainya
bagi menyesuaikan perwatakan. Setelah mengenalpasti kelemahan pelakon, beberapa
langkah penyelesaian telah diambil bagi membantu pelakon melakukan
penambahbaikan dalam proses pembina watak dan diantaranya ialah meninggalkan
pelakon di kawasan gelap pada waktu malam berseorangan dengan tujuan
penghayatan untuk emosi takut.
Tugas
seorang pengarah juga harus menjelaskan sepintas lalu elemen-elemen bagi
sesuatu penghasilan aksi yang perlu diketahui oleh para pelakon bagi
menghasilkan lakonan yang truthful, logical , concrete action juga
meransangkan ‘separa sedar’ dalam diri pelakon sehingga akhirnya menghasilkan
satu lakonan dengan penuh kesan. Antara pendapat atau teori yang digunakan
dalam The System ialah, magic if, Given Circumstances,
imaginatif, konsentrasi tumpuan, truth
dan belief, adaptation, thempo dan
ritma, memory emotional yang
menjadi panduan semasa proses latihan sehinggalah ke hari pementasan. Proses ini akan membantu para pelakon untuk
mengenal lebih mendalam tentang identiti watak yang didukungi mereka sehingga
berupaya mencetuskan kesan emosi dan ekspresi lakonan yang memberangsangkan di
hadapan penonton.
Setelah
pemilihan peranan utama dalam merealisasikan Teater Jalan Mati, lantikan tenaga
pengurusan dan tenaga kreatif dilakukan dalam mesyuarat pertama yang berlangsung
pada 15 September 2014, jam 5.00 petang di Panggung Sasaran, USM. Pelantikan
tenaga kreatif adalah berdasarkan keinginan memberikan komitmen terhadap
produksi dan pengalaman mengikut kemahiran yang terdiri daripada pelajar Pusat
Pengajian Seni pelbagai kursus seperti daripada Drama & Teater, Rekabentuk
Produk, Media Baru, Seni Halus, Pedagogi Seni Muzik dan Senireka Grafik.
Langkah
seterunya ialah pelantikan tenaga kreatif dan tenaga pengurusan produksi,
produksi teater ‘Jalan Mati’ mengadakan mesyuarat kali pertama pada 31 Disember
2014. Pembahagian tugas dan dateline
semua rekaan seperti set dan pentas, skor muzik, rekaan grafik poster produksi
dan master schedule. Tenaga
pengurusan produksi juga melibatkan pelajar Tahun 1 yang mengambil kelas Asas
Produksi bersama Dr. A.S. Hardy Shafii. Tangunggjawab Pengurus Pentas telah
digalas oleh Muhammad Khairul, Pelajar Tahun 2, Lakonan & Pengarahan yang
memang berminat untuk menimba ilmu kepengarahan kerana bakal menggalas
tanggungjawab kepengarahan pada FYP beliau pada tahun akan datang. Pada
mesyuarat teknikal, semua tenaga kreatif hadir bagi mendengar penerangan dan
penjelasan secara menyeluruh berkenaan dengan konsep pengarahan dan juga konsep
visual yang dikehendaki oleh pengarah. Subjek matter ‘KEKEJAMAM’ pada konsep visual ditekankan dan semua pereka
dan sinografer perlu peka dalam penghasilan lakaran asas untuk sesi breakdown bersama pengarah dan tenaga
kreatif yang lain.
Kesimpulannya,
tinjauan terhadap stail atau kaedah lakonan yang terdapat dalam The System Stanislavsky merintis pendekatan teater Jalan Mati yang berbentuk
realiti serta releven dengan kehidupan dalam sesebuah masyarakat tempatan serta
dapat difahami oleh khalayak. Seseorang pengarah teater harus bijak
memanipulasi naskah drama dengan mengarapkan aspek naratif pementasan yang dijalinkan dengan proses ‘sebab dan
akibat’ penceritaan bahkan harus mempunyai persamaan dengan peristiwa-peristiwa
berkaitan secara realiti. Bukan itu sahaja, Seorang pengarah juga
bertanggungjawab melakukan komposisi kesatuan aksi diantara konsep
pengarahan,lakonan dan sinografi agar menghasilkan karya yang mempunyai kualiti
serta mengagumkan.
Konsep Sinografi
Sinografi merupakan satu elemen yang penting dalam pembikinan
sesebuah teater,filem atau drama. Sinografi dalam kamus dewan dierti sebagai
satu seni mencipta persekitaran,tempat yang digunakan untuk membuat
persembahan, pakaian (costume), kesan
bunyi, kesan pencahayaan dan sebagainya yang berkaitan dengan bidang seni
tersebut
“. . . .
Semasa pengarah cuba untuk melahirkan sesebuah pementasan teater, mereka
terlebih perlu mencipta satu matrix
produksi supaya pementasan yang divisualkan itu akan memaparkan satu
wajah atau genre yang lebih ‘terarah’ melalui pilihan yang ditentukan oleh
pengarah”.
(Roslina
Khir.2007.134)
Berdasarkan
konsep visual yang diangkat, beberapa elemen teatrikal dikaji secara menyeluruh
dalam merealisasikan konsep visual ‘KEKEJAMAN’ yang menjadi teras penceritaan.
Selain itu, pengarah cuba untuk berkomunikasi menggunakan metafora. Simbol hati
yang terdapat pada tandas adalah konotasi kepada ‘hati yang kotor’ bahkan
posisi simbol ini di padankan dengan tandas yang kotor ini diletakan pada sudut
tengah untuk perhatian penonton. Kelebihan pada
pentas proscenium dimanfaatkan sepenuhnaya oleh sinografer dengan
penghasilan ambiance misteri seiring
dengan konsep yang di angkat. Satu elemen sinografi yang dimaksudkan adalah
latarhias. ‘Jalan Mati’ menggunakan latarhias sebuah tandas kotor yang sudah
ditinggalkan.
Penggunaan
prop kekal digunakan seperti tandas yang
musnah dan sebuah lagi yang masih kotor dengan najis digunakan sebagai tempat
menyembunyikan klu permainan maut. Penghasilan latar hias juga berpandu kepada
ruang dan aras supaya membantu pelakon untuk melakukan susun atur sekaligus
dapat mengelak visual yang monotone.
Pemilihan
untuk mendapatkan ilusi tertekan dan depresi melalui sinografi dan mengangkat
lakonan tanpa efek bunyi berlebihan dengan tujuan mendapatkan kesan visual
realistik pada tahap maksima. Bagi menyokong dan menguatkan konsep visual,
kesan bunyi realistik seperti bunyi rantai,
bunyi cermin pecah, bunyi bata jatuh bertaburan dan bunyi objek dihempas
ketika pelakon membaling objek berbahaya ke arah satu sama lain bertujuan
membangkitkan sensasi adegan ketegangan .
Unsur
kekaguman yang terdapat dalam Teater Jalan Mati terletak pada adegan ‘potong
kaki’. Perlaksanaan adegan ini memerlukan kepakaran sinografer untuk melakukan
komposisi aksi menggunakan mekanisme khas. Oleh itu, sesi latihan antara
pelakon dengan pembantu pentas dilakukan berulang kali sehingga mencapai tahap
yang dikehendaki. Umunnya, adegan ini akan dibantu dengan teknik pencahayaan seperti strobe light effect bagi mengaburi mata penonton. Hal ini
disebabkan bagi menyembunyikan teknik dan trick
yang digunapakai. Namun begitu, langkah lebih efektif telah diambil untuk
mengelak dari situasi klise. Pada adagen ini,
kesan pencahayaan sengaja dibiarkan terang mankala pasangan lakon(Azam) dimanfaatkan
untuk mengaburi tumpuan penonton menggunakan teknik overshadow dengan pergerakan yang lebih aktif.
Kesimpulan
Teater Jalan Mati merupakan drama
antibudaya yang memaparkan kisah dan visual budaya yang tidak bersesuaian
dengan norma dan budaya Melayu. Penolakan terhadap elemen keindahan ,penggunaan
bahasa kesat, aksi kegairahan seksual dalam persembahan menambahkan lagi kesan
kejengkelan semasa menonton. Konsep ini cuba diangkat dalam teater Jalan Mati
bertujuan untuk mengukur tahap citarasa, corak pemikiran dan sentimen khalayak
tempatan terhadap persembahan antibudaya yang bertentangan dengan peradaban
masyarakat di Malaysia.
Konsep
dalam Theatre Of Cruelty sedikit sebanyak
membantu mewarnai persembahan dengan motif utama iaitu mengganggu konsentrasi
penonton dengan visual kekejaman. Corak pemikiran nyata berubah dengan
penerimaan konsep persembahan bahkan kajian khalayak membuktikan penerimaan
khalak terhadap bentuk persembahan
begini. Perkara ini dibuktikan lagi dengan kehadiran khalayak dari golongan
sekolah menengah yang begitu teruja dengan persembahan walaupun pada hakikatnya
persembahan begini tidak sesuai ditonton oleh golongan ini.
Isu sosial
dan konflik permasalahan yang terdapat dalam Teater Jalan Mati dapat diterima
oleh khalayak dan ini menunjukan bentuk teater ini mampu membentuk tema dan
mesej yang dibina bertujuan untuk menginsafkan namun ditonjolkan melalui kesan
dan akibat, protes sosial bukan melalui naratif penceritaan yang menuntut
khalayak untuk menganalisis dan muhasabah diri demi mencari kebenaran sebenar
disebalik kepalsuan dalam dunia realiti.
Persoalannya,
adakah nilai murni yang ada pada masyarakat kini kian susut dan membuatkan
peneriamaan bentuk persembahan ini. Perkara ini juga dilihat dari kemasukan
pengaruh filem barat yang mempunyai latar masyarakat barat yang bertentangan
dengan budaya timur. Lambakan filem barat yang bergenre aksi sedikit sebanyak mengubah corak pemikiran khalayak di
Malaysia dan membebaskan belenggu pemikiran khalayak yang terikat dengan
persembahan yang berasaskan budaya timur.
Penerimaan
khalayak terhadap pementasan Teater ‘Jalan Mati’ juga mempamirkan tahap jati
diri golongan intelektual sebagai satu manifestasi kepada corak pemikiran
melayu bahkan, boleh dijadikan sebagai satu risalah terhadap perkembangan
industri teater di Malaysia. Perkara ini juga turut menjadi cerminan kepada
gaya hidup dan peradaban nilai budaya masyarakat kini.
Dalam
pembentukan corak pemikiran yang telah dicetuskan dalam Teater Jalan Mati
adalah bertujuan untuk mengangkat tiga aspek persoalan iaitu cinta, budi, dan
dendam yang sentiasa menyelebungi kehidupan manusia. Sama ada ianya bersifat
universal atau sebaliknya, segalanya terakam dalam pementasan ini. Kisah cinta,
budi dan dendam sentiasa menjadi mainan manusia. Walaubagaimanapun, diantara
rasa dendam dan budi, rasa kasih sayang dan cinta harus menjadi penawar
disebalik segala konfik dan harus dimanfaatkan sepenuhnya dalam menyelesaikan
masalah. Kegagalan dalam menyelesaikan masalah
adalah jalan mati yang memacu kepada kisah tragik dan tragedi.
![]() |
Barisan tenaga produksi yang menjayakan Projek Teater Jalan Mati |
_________________________________________________________________________________
Bibilografi / Rujukan
Bibilografi / Rujukan
_Constantin
Stanislavksi Terjemahan Rendra. Persiapan Seorang Aktor. New York. Theatre Art Book. 1965.
_Fazilah
Husin.Teater Melayu,Teks dan Eksperimentasi.Kuala Lumpur.Dewan Bahasa Dan
Pustaka.2010
_Hamidah Abdul Hamid. Pengantar Estetik.
Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka. 1995.
_Kamaluddin Abd Rahman. Teater Melayu Suatu Risalah Pemikiran
Melayu.Kuala Lumpur. Dewan Bahasa Dan Pustaka. 2007
_Krishen Jit. Membesar Bersama Teater. Kuala Lumpur.Dewan Bahasa
Dan Pustaka, Kementerian Pelajaran Malaysia. 1986
_Rahmah
Bujang.Drama Drama Dekad 1980-an.Dewan Sastera.1998
_Roslina
Khir. Kontemporari Drama Melayu.Eksliopidia Malaysia.2004
_http://en.wikipedia.org/wiki/Theatre_of_Cruelty
[1] Realisma adalah sesuatu yang terjadi
sewajarnya di atas pentas. Peristiwa, kejadian, aksi, perbuatan yang biasa kita
lihat, sesuatu yang kita dengar dan rasakan dalam kehidupan seharian diangkat
ke pentas agar penonton dapat mengalami hal yang sama sebagaimana yang dialami
oleh oleh watak di dalam naskhah. (Bakri, 1982:33)
_____________________________________________________________________________________________
mazlanmatrazi
#laporan projek akhir USM 2015